top of page
Maaike Kuijpers

Bepaal wat je (tijdelijk) niet doet.

Thuiswerken met kinderen



Je eigen werk en de begeleiding van je kinderen vraagt allebei voortdurende aandacht. Voor mezelf voelt het of ik in allebei ook voortdurend tekort schiet. In Tip 2 van deze serie was de tip: doe óf werk, óf heb aandacht voor je kinderen. Voorkom dat je het tegelijk doet. Dat houdt alleen wel in dat je vaak maar zo’n halve werkdag beschikbaar hebt voor je werk in plaats van een hele. En dat is lastig.


Op de eerste plaats vinden we dat lastig gezien de hoeveelheid werk. Misschien probeer je die in de helft van de tijd te doen, maar waarschijnlijk kom je er al snel achter dat dat niet lukt. Ondanks dat je (mits je je even een paar uur goed afgezonderd kunt focussen), productiever en effectiever kunt werken als je thuiswerkt, schieten er toch dingen bij in. Je komt handen en voeten te kort.


Ook gevoelsmatig blijken we het enorm lastig te vinden. We zijn zo ontzettend loyaal aan onze werkgevers dat we vinden dat we koste wat kost die 8 uur moeten halen. En gaan dan in de avonduren of in het weekend tijd inhalen. Soms is een avond doorwerken onoverkomelijk, maar als dit avond aan avond het geval is, is dat niet verstandig. De avonden en weekenden zijn broodnodig om te kunnen ontspannen. Zonder ontspanning hou je het namelijk niet heel lang vol. Die ontspanning zorgt er bovendien juist voor dat je de volgende dag weer productief kunt zijn en kwalitatief goed werk kunt leveren. Zonder ontspanning kom je in een neerwaartse spiraal en heb je uiteindelijk nog meer tijd nodig om je werk af te krijgen.


De tip is dan ook: prioriteer je werkzaamheden, en nog belangrijker: bepaal wat je tijdelijk niet doet zolang de kinderen thuis zijn. Maak je workload bespreekbaar met je leidinggevende. Prioriteer; wat moet je echt doen, wat kan wachten. Wees kritisch op meetings waar je wel of niet bij bent. Is het echt nodig dat je erbij bent? Doe dat dan. Is het vooral “handig als je meteen bijgepraat bent”? Doe het dan niet en laat je later bijpraten. Scheelt enorm veel tijd. En focus in de uren die je werkt op datgene wat het belangrijkste is. En voor de leidinggevenden die dit lezen: geef ruimte. Vraag niet het onmogelijke van je medewerkers. Toon begrip voor het feit dat werk en privé wat meer door elkaar lopen. Het vertrouwen dat je medewerkers nu geeft en het begrip dat je nu toont, zullen zich op langere termijn uitbetalen in minder stress en een hogere betrokkenheid.

Bình luận


bottom of page